آخرین اخبار
کد مطلب: 124641
امريکن اينتر پرايز:
قابليت‌هاي جديد نظامي ايران را تنها تعداد انگشت شماري از کشورهاي جهان دارند/ ايران بازيگر مسلط منطقه باقي خواهد ماند
تاریخ انتشار : 1395/11/17 09:10:45
نمایش : 2856
انديشکده آمريکايي نوشت: تغيير شيوه رزمي نيروهاي مسلح ايران به طور اساسي محاسبات راهبردي و توازن قوا در منطقه را تغيير مي‌دهد و اين امر پديده‌اي گذرا نيست.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان, به نقل از خبرگزاري فارس، انديشکده «امريکن اينتر پرايز» در تحليلي پيرامون آخرين تحولات سوريه و مواضع ايران نوشت: دامنه عمليات رزمي ايران در سوريه نشان مي‌دهد که اين کشور بازيگر مسلط  منطقه باقي خواهد ماند و اين صرف نظر از هرگونه تغيير رسمي در مواضع روسيه نسبت به حضور ايران در فعل و انفعال‌هاي سوريه است.

به نوشته اين انديشکده، روسيه اجراي عمليات زميني در سوريه را به ايران واگذار کرده و خواهان جايگزين شدن نيروهاي خود  با نيروهاي ايراني نيست.

بر اين اساس، نقطه بسيار مهم اين مسئله اين است که براي اولين بار در تاريخ جمهوري اسلامي سران اين کشور تصميم گرفته‌اند به توسعه نيروهاي متعارف خود که مي‌تواند چالشي عليه ديگر ارتش هاي کلاسيک منطقه باشد،تمرکز نمايند. اين توازن قوا در منطقه ممکن است براي هميشه با اين تصميم تغيير يابد.

اين انديشکده مي‌نويسد: ايران در حال تغيير نيروي نظامي خود به نيرويي که قادر باشد عمليات به ظاهر متعارفي را صدها مايل دور از مرزهاي خود انجام دهد، است.

بر اساس اين گزارش، اين قابليت که تنها تعداد انگشت شماري از کشورهاي جهان آن‌را دارند، به طور اساسي محاسبات راهبردي و توازن قوا در منطقه را تغيير مي‌دهد و  پديده‌اي گذرا نيست.

رهبران نظامي ايران نيروهاي خود را از بين سپاه پاسداران، ارتش و  بسيج با هم جايگزين کرده و به سوريه اعزام مي‌کنند تا هرکدام سهمي را در اين نوع عمليات و رزم داشته باشند. ايران توسعه يک نيروي مسلح متعارف با قابليت اعمال قدرت موثر بازدارندگي را در نظر دارد.

در ادامه اين مطلب آمده است: برنامه ريزان نظامي ايران هزاران نيروي خود از واحدهاي مختلف نظامي را در يک عمليات 15 ماهه براي براي تحقق باز پس‌گيري شهر حلب در دسامبر 2016 و با حمايت نيروهاي طرفدار «بشار اسد» رييس جمهور سوريه در اين اين کشور مستقر کردند. آن‌ها براي اولين بار بعد از خاتمه جنگ ايران_عراق نيروهايي که به طور سنتي متمرکز بر امور دفاعي بودند را به يک نيروي برون مرزي قادر به اجراي عمليات پايدار نظامي در خارج از کشور همسو کردند.

اين انديشکده نوشت: تداوم نبرد ترکيبي ايران در سوريه ظرفيت اين کشور در اعمال قدرت در منطقه را تقويت مي‌کند. روش‌ها و تاکتيک‌هايي که نيروهاي مسلح ايران در سوريه توسعه داده‌اند تلاش‌هاي اين کشور براي استقرار نيرويي مشابه با نيروهاي نبرد نيابتي را در عرصه‌هاي ديگر تسهيل مي‌نمايد. تقويت نفوذ ايران در سوريه اين کشور را قادر مي‌سازد قابليت‌هاي نبرد نيابتي خود را توسعه و گسترش داده و از آن‌ها عليه منافع آمريکا و متحدانش استفاده کند.

در انتهاي اين مطلب آمده است: اين تحولات پيامي دال بر تغيير راهبردي بزرگتر از سوي رهبري نظامي ايران به سوي ايجاد مواضعي هجومي‌تر در منطقه است. ايران در حال پي بردن به اين نکته است که قابليت هاي رزم نامتقارن طراحي شده براي بازداشتن آمريکا يا اسرائيل جهت اجراي عمليات متعارف بزرگتر مورد نياز در سوريه يا جاهاي ديگر کافي نيست. اينک ارتش ايران در حال غلبه بر موانع سازماني مهم براي رفع اين نيازهاي جديد است.

انتهاي پيام/م

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس